förintelsetema

Hej mina vänner! Idag är det bättre, men bröt ihop igår och grät en stund vilket jag antagligen behövde. Var skönt att få släppa ut alla känslorna som jag gått och hållit inne på. Idag har vi haft förintelsedag i skolan, där vi snackade om andra världskriget och förintelsen hela dagen. Kollat på filmen pojken i randig pyjamas och lyssnat på en föreläsning. Pojken i randig pyjamas var väldigt bra, men hemsk. Fattar verkligen inte hur det kan gå till så. Sen så har vi fått lyssna på en föreläsning av en man som överlevde Auschwitz och andra världskriget, Benny Grünfeld. Helt sjukt! Han har till och med kvar numret som tatuerades in på hans arm när han var i Auschwitz osv. Så många bevis, kan verkligen inte ta in allt. Att han överlevde är rena undret. Blev väldigt tagen av det han berättade, och man kan inte förstå hur det kan gå till på ett sånt sätt som det gjorde då. Fattar inte hur en person som Hitler kan vara så ond och döda så otroligt många judar och handikappade osv. Det är ofattbart! Men är glad över att jag fått höra Benny berätta hur det gick till, för det går rakt in i hjärtat. Och man inser mer och mer att det verkligen kunde gå till så. Otroligt intressant att lyssna på honom ändå, även fast man inte mår sådär jättebra nu i efterhand men det går över. Nu ska jag ner en stund till stan (fast jag egentligen inte skulle) men blev nertvingad haha. Så vi hörs senare ikväll. Pusspuss <3


Benny Grünfeld

Bild på armen med hans nummer intatuerat. Han sa något om att det var fångnumret eller något i den stilen och alla i lägret hade ett sånt här nummer. Kvinnor på underarmen, män på överarmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0